Flaten/Kornstad/Christensen – Mitt hjerte altid vanker, 1

Compunctio (2011)

Det härliga skivbolaget Compunctio fortsätter med sina spännande och vågade utgivningar. Bolaget som också står bakom musikfestivalen på Bjärka-Säby, som innehåller musik, dans, poesi och hemmagjort kaffe, har gjort en finfin live-inspelning av och med jazztrion Ingebrigt Håker Flaten, kontrabas, Håkon Kornstad, saxofon och Jon Christensen på trummor. Sju av de åtta spåren är traditionella norska psalmer som trion improviserar och experimenterar på. Flatens kontrabasspel kan ibland liknas vid en gammal fisketrålare och den store batteristen Jon Christensen följer känslosamt med variationsrika klanger på sitt blygsamma trumset. Sånger som Dagen viger og gaar bort, For himmerigs land maa man kjempe och Mitt hjerte altid vanker är några av de spår som man bitvis får anstränga sig för att känna igen och det gör den här skivan extra spännande. De musikaliska färgerna kan ibland vara hur de vill beroende på vem som skapar. Jag är helt säker på att de som var med på denna konsert fick en tankeställare över hur musikalisk frihet verkligen kan låta. Skivan innehåller stora kontraster i intensitet. Musikerna har en lekfull inställning och formar i stunden. Periodvis stadiga rytmer som plötsligt bryts av och smulas sönder. Denna norska trio har fått god kritik både i och utanför Norden, inte minst bland jazzälskare. Traditionella psalmer i expererimentjazzkläder är ett spännande grepp för att låta dessa sånger leva vidare. Compunctio fortsätter på sin inslagna bana med att låta improvisation och friska experiment få bli dokumenterade.

/Peter Stolpestad (publicerad i Världen idag 20110727)

Publicerad i kategorin: Recensioner 2011