Krönika: Alla musikgenrer behövs

(2016)

Krönika: Alla musikgenrer behövs

Mello, mello, mello. I vecka efter vecka har vi bänkat oss framför vår älskade festival. Idag handlar det inte mycket om musiktävling utan mer om ballonger, glitter och mysig underhållning. Frågan jag ställer mig är om det ändå var vissa programledare och mellanakter som tog hem förstapriset? Jag tänker på Jonas Gardells ”Schlagerskola”, EBUs talesperson Lynda Woodruff eller Moh Denebis arrangemang av ”Heroes” med Måns Zelmerlöw och en stora skara barn, framtidens verkliga hjältar.

På den gamla goda tiden var det annorlunda jämfört med i dag. Då fanns en så kallad levande orkester. En dirigent och livs levande männsikor som spelade trumpet, fiol och allehanda instrument i direktsändning. Idag klingar det musikaliska arvet från de dagar då musiken skapades i stunden allt svagare. Musiktävling? Nja, jag vet inte riktigt. Nu är det mer show, soffmys och intensivare försäljning av chips. Jag gillar chips. Dessutom gillar jag riktiga musiktävlingar.

Det är alltid nåt speciellt med musiktalanger, ni vet sådana där virtuoser som får oss att tappa andan. De finns fortfarande men tyvärr i skymundan av mycket annat. Hur många har hört talas om solistpriset? ”Solistpriset är Sveriges främsta solisttävling,  Kungliga Musikaliska Akademiens största pris för yngre musiker och delas ut vartannat år. Tävlingen är nationell och står öppen för sångare och instrumentalister inom konstmusikområdet” står det på Akademiens hemsida. Årets vinnare heter Sebastian Stevensson. Han tillsammans med övriga som tävlat om ett av vårt lands finaste musikpris inom konstmusiken har övat, övat och övat. Timme efter timme. År efter år. Syftet med tävlingen är att trigga unga och framstående klassiska musiker till att presentera sin talang för en bred publik och på så vis ge dem en rejäl spark framåt och ut i det tuffa arbetslivet. Tidigare vinnare är exempelvis Karl-Magnus Fredriksson, idag hovsångare och Tobias Ringborg, dirigent vid bland annat Kungliga Operan.

Musiker är inte något man söker till eller satsar på som ett vanligt yrke, ett musikeryrke blir en livsstil som påbörjas redan som ung. Många av dagens talanger, som violinisten Elna Carr, pianisten Christopher Hästbacka eller fagottisten Sebastian Stevensson, alla i final i årets solistpris har dagligen levt med sina instrument, likt världsstjärnorna i fotboll som trixat med bollen sedan de gick i blöjan. Skillnaden är att violinisten, pianisten och fagottisten hamnar rejält i skuggan av schlager och fotboll. De klassiska musikerna är värda mycket mer uppmärksamhet kan jag tycka.

Hur som helst så konstaterar jag att Sverige är bra på shower som mello och musiktävlingar som solistpriset. Båda behövs. Jag säger grattis och lycka till Frans, som kommer representera Sverige med sin ”If I were sorry” och grattis också till Sebastian för din seger i solistpriset med Carl Maria von Webers ”Fagottkonsert i F-dur”.

/Peter Stolpestad (Blekinge Läns Tidning 20160316)