Krönika: Danskt kulturarv går i graven

(oktober 2014)

Krönika: Danskt kulturarv går i graven

Då var det dags igen. En av Nordens mest kända och etablerade orkestrar, Danmarks Radios Underhållningsorkester läggs ner den 1 januari, om Danmarks Radio får som de vill. Protesterna är enorma men kanske inte tillräckliga. Nedläggningar ger negativa vibbar, minst sagt. En gång borta, alltid borta.

Orkestern är en modern blandning av kammar- och underhållningsorkester. Den grundlades 1939 och 2015 läggs detta levande kulturarv i graven. Locket läggs på och när väl den sista tonen är tagen så lär inget välljud kunna återuppstå. Sorgligt. Beklagligt. Tragiskt. Kultur och skapande kostar pengar. Musik ska få kosta pengar. Levande musik ger så mycket, för ett lands identitet men framför allt för den enskilde, utövaren såväl som lyssnaren.

I Norden har vi till skillnad från andra europeiska länder en ganska blygsam hållning till det som i vardagsmun kallas för klassisk musik. Vi har relativt sätt få orkestrar i jämförelse med andra länder och ganska låg status på musikertjänsterna. Inte undra på att kommande generation tvekar både en och två gånger när de funderar på ett liv som musiker. Vi har en viss inbyggd tveksamhet till att besöka operan och instrument som cello eller trumpet är för unga människor bara något som man upptäcker på Google. Ett besök i ett konserthus känns lite för exotiskt så därför väljer vi att hellre stanna hemma och titta på Idol för då går det ju alltid att byta kanal om vi så vill. Summerat ger detta också en tydlig avspegling på musikhögskolorna. När då besked når oss att orkestrar monteras ner så går det ett sus av uppgivenhet hos musikstudenter och musikälskare. Ju mer vi tar bort av det levande kulturarvet ju större blir risken att idoldyrkan och snabba bekräftelser blir det som förknippas med att vara musiker.

Danmarks Radio är inne i ett tufft sparpaket. Eurovisionssatsningen har dränerat ekonomin och koncernen måste avskeda flera hundra medarbetare. Danska politiker kan givetvis peka med hela handen, men det är bråttom.

Om den danska radiokoncernen behöver spara pengar och då raderar bort sin ögonsten så är det ett sorgligt bevis på hur fjäderlätt kultur och kreativitet väger. En nedlagd orkester kommer aldrig kunna återuppstå. Nationella satsningar på orkestrars överlevnad ger viktiga signaler att vissa saker måste få finnas, oavsett prislapp. Hade jag varit ansvarig hade jag gjort allt för att behålla det enorma pr-vapnet som en levande orkester kan vara. Jag hissar en varningens flagga, Norden behöver fler orkestrar, inte färre.

/Peter Stolpestad (publicerad i Dagen 20141008)