Krönika: Efter ett tag blir jag mätt på glad musik

(AUGUSTI 2015)

Nu när årets semester närmar sig slutet konstaterar jag att allsång är inne. Både från Sveriges fram- och baksida kommer allsångsprogram på TV och på diverse musikfestivaler får vi alla vara med i refrängerna.

I år gästades Karlskrona av bland annat Magnus Uggla och Carola och stämningen var på topp när många av oss sjöng med i hitlåtarna.

Trots den härliga stämningen på Stortorget så blir jag efter ett tag mätt på glad musik. Inte för att glad musik på något sätt är dålig men jag vill hävda att musik i moll håller längre. Nu undrar kanske någon om jag drabbats av några konstiga sommargrubblerier. Nej då, inte alls. Jag gillar allsång, musikfestivaler och skärgårdsfester fast efter ett tag behöver jag lite annat än ”Kung i baren” och ”Främling”. Jag behöver komplettera hitlåtarna med något. Livet består av upp och nedgångar. Vill du cykla till jobbet och längta efter att få rulla nedför så krävs en uppförsbacke. Först moll sedan dur. Annars blir det bara platt mark, trist och likriktat och dessutom sämre träning.

Igor Stravinskij, Gustav Mahler och Arvo Pärt som alla komponerat för livets olika skiftningar är några musiktips till dig som vill ha nya spännande utmaningar nu när allsångerna ekat färdigt och vardagen återkommer.

Igor Stravinskij förknippas med verk som ”Våroffer” och ”Eldfågeln” och hans musik blandar ofta kärvhet med komplexa rytmer. När Stravinskijs kompositioner för första gången skulle uppföras så var det inte ovanligt med tumult och slagsmål. Som vid premiären av ”Våroffer” 1913, då Stravinskij fick smyga iväg i hemlighet för att slippa stryk eftersom musiken rörde runt ordentligt i den gängse musikaliska grytan.

Gustav Mahler är mästaren som har gjort ett stort antal symfonier med romantiska inslag och lättlyssnade fraser. Mahlers musik är likt vackra sånger som strömmar fram med tydlig folkmusikkaraktär. Tio symfonier och en rad sångcykler är något av det Mahler åstadkommit.

Arvo Pärt, estländare och djupt troende kompositör, skriver musik som fängslar, speciellt när vi önskar lugn och ro och tid till eftertanke. Pärt har skrivit mycket musik för kör och är en tonsättare som ganska ofta hörs i kyrkor och kapell världen över.

Vi får väl alla ganska ofta frågan ”vilken musik gillar du?”. Jag tror vi är många som gillar det mesta, om det spelas vid rätt tillfälle. På sommaren känns allsångshitsen rätt men nu börjar jag längta lite efter stilla, lågmäld och relativt sparsmakad musik. Moll är inte farligt. Moll är bra och den ger oss en nyttig musikalisk uppförsbacke. Ibland har vi motvind och dåligt pumpade däck. Så småningom, när musklerna jobbat och cykeln fått göra sitt så kommer nedförsbacken. Bara att rulla på.

Efter moll kommer dur och efter en sommar som trots allt gav oss lite sol till slut så är jag sugen på att börja jobba igen. Jag ser redan fram emot nästa sommar och fler allsånger, men innan det: gärna lite hårdtuggat musikaliskt knäckebröd.

/Peter Stolpestad (Blekinge Läns Tidning 20150815)