Krönika: Finlands sak är vår!

(APRIL 2015)

Krönika: Finlands sak är vår!

Hyvää huomenta! (God morgon!) I år är det extra mycket Finland i musiken eftersom vi firar Jean Sibelius, Finlands nationaltonsättare. Det är i år hundrafemtio år sedan Sibelius föddes. Norges Edvard Grieg, Danmarks Carl Nielsen och vår egen Hugo Alfvén är alla nordiska storheter från samma epok men Sibelius är den mest välspelade världen över bland de nordiska tonkonstnärerna.

Edvard Grieg är känd för sina nationalromantiska uttryck. Grieg gav sin musik norsk prägel, inspirerad av fjordar, fjäll och det skiftande landskapet och hans musik är i mina öron vacker och lättlyssnad. I Danmark levde Carl Nielsen under samma tid. Nielsens musik med sitt klassiska uttryck kan ibland kännas något mer svåråtkomlig. Hugo Alfvén, som bland annat skrivit orkesterstycket Midsommarvaka, en rapsodi med inspiration från flera delar av Sverige anses som en av vårt lands mest kända tonsättare. Alfvén är lite mer så där lagom, lite mer svensk mittemellan enligt mitt tycke.

År 1865 föddes Sibelius i Tavastehus, en kommun norr om Helsingfors. Jean var finsk- och svenskspråkig och var inte bara kompositör utan också en aktiv dirigent. Han gästade flitigt grannlandet Sverige och en av symfonierna, den sjunde, uruppfördes 1924 i Stockholm. Sibelius musik är helt klart en tydlig bild av Finland, folket och dess kultur. Det finska kynnet är för mig lite stramt, småsurt och självsäkert. Så också bitvis Sibelius musik. Finlandia, Tapiola eller några av Sibelius symfonier innehåller som alltid klara kontraster, korta stubiner och ett delvis explosivt uttryck. Ungefär som ett äkta finskt vedeldat bastubad som avslutas med ett svalkande dopp i någon vacker insjö.

Jean Sibelius skrev också ett stort antal romanser och symfonier. Romanserna eller sångerna är ofta komponerade till texter av exempelvis Zacharias Topelius, Gustaf Fröding eller någon annan samtida. Den mest sjungna sången av Sibelius är Julvisa från 1909. Sibelius skrev sju symfonier och ett antal kortare orkesterverk, bland annat tondikten Tapiola och Valse Triste. Det i särklass mest kända verket av Sibelius är Finlandia, en symfonisk dikt som komponerades i slutet av 1800-talet. Verket är inte bara standard hos världens orkestrar utan har också används som filmmusik, inte undra på det. Finlandia anses ibland som Finlands nationalverk mycket tack vare det sångbara mellanpartiet som jag uppfattar som en slags behaglig kontrast till det i övrigt dramatiska.

Jag gillar Finland. Det är nåt speciellt med det bistra finländska, det strama och det som ibland uppfattas som lite torrt och småkaxigt. Det har kanske att göra med att min mamma är från Kemi och för att jag som liten vid några tillfällen kuskade runt på bilsemester i de tusen sjöarnas land.

Hur som helst så är 2015 året vi firar Jean Sibelius genom att lyssna på hans fantastiska musik. Finlands sak är vår. Näkemiin! (På återseende!)

/Peter Stolpestad (Blekinge Läns Tidning 20150418)