Krönika: Julens budskap är viktigare än på länge

(2015)

”Dotter Sion”, ”Hosianna, Davids son” – nu haglar julsångerna för fullt. Mitt bland sillsorter, syltor, julmust och julgranar så försöker vi hinna med så många julkonserter det bara går.

Runt omkring ställer kyrkokörerna ståtligt upp sig och sjunger ut våra älskade sånger och lite här och där hörs också ett påtvingat ding-dongande allt för att vi skall hinna få ut så mycket julstämning det bara går före den 24e. Ganska snabbt blir man lite småtrött på den påklistrade musiken i affärer och i köpcentrumens högtalare kan jag tycka. Trots det vill jag vara försiktig med att klaga, julens budskap är viktigare än på länge, speciellt efter hösten 2015 som lär gå till historien.

I skrivande stund är jag mitt uppe i julturnerandet. Det betyder tidiga ceremonier för marinens personal, traditionell morgonspelning i Karlsborgs fästningskyrka, vänföreningens julkonsert i Karlskrona och officersexamen i Halmstad. Vi spelar självklart marscher men också de obligatoriska julsångerna och ett och annat nytt amerikanskt arrangemang med heroiska valthorn och julbjällror. Våra konserter är alltid fullsatta oavsett årstid men i år känns det som att alla vill ha mer jul. Julen 2015 går vi all in.

Nu i december kommer årslistorna, det vill säga årets bästa bok, bästa skiva med mera. Vilken är då den bästa julsången? Min favorit är ”Julvisa” av Jean Sibelius. Det är klart att jag är lite påverkad av att min mamma kommer från Kemi och att jag som barn vid flera tillfällen kuskat runt på bilsemester i de tusen sjöarnas land med familjen inproppad i pappas gamla SAAB V4. Oavsett så är Sibelius den nordiska tonsättaren jag gillar bäst. Julvisan från 1895 är mer känd som ”Giv mig ej glans, ej guld ej prakt” och har en fantastisk text signerad Zacharias Topelius. Ganska ofta kan det vara svårt att i ord beskriva varför en viss sång känns bättre än en annan men helt klart är Sibelius Julvisa med på min topplista.

I år är det hundrafemtio år sedan Jean Sibelius föddes. Sibelius rika tonspråk har med hans tvåspråkighet att göra, menar vissa forskare. Det svenska och det finska språket hos Sibelius gör att sångbarheten i hans musik blir märkbar. Musiken är tydlig och i varje takt vill han säga något till lyssnaren. Förutom de många sångerna skrev Sibelius också flera symfonier och bland annat tondikten ”Finlandia”. Han är vid sidan av Danmarks Carl Nielsen den mest kände av våra nordiska tonsättare.

Giv mig ej glans, ej guld, ej prakt
i signad juletid.
Giv mig Guds ära, änglavakt