Krönika: Julpsalmerna tröttnar vi inte på

(2016)

Nu är det jul. Igen. Oavsett om vi är normala julälskare eller extrema julmysfundamentalister så är det bara att acceptera att vi just nu är inne i perioden med det outtröttliga ding-dongandet och julkonserter som avlöser varandra.

Bruset från sliskiga versioner av julmusiken kan lätt trötta ut oss, framför allt när det blir påtvingat i julhandeln. Hur som helst så hjälper julens psalmer oss att sätta fokus på det som julen egentligen handlar om. Våra kyrkokörer har jobbat för högtryck och landets trumpetare, både de som kan spela och de som inte borde, har rest land och rike runt för att sätta lite extra glans på tillvaron. Efter en dramatisk höst där Trump valts till president, där det åter mullrar från stridsplanen runt Östersjön och där Dylan avböjde Nobelfesten så längtar vi nog efter en stunds julefrid. Med hjälp av Sibelius ”Julvisa” och text av Zackarias Topelius kanske vi lättare kan ställa in radarn: ”Giv mig ej glans, ej guld, ej prakt i signad juletid! Giv mig Guds ära, änglavakt, och över jorden frid!”.
Som musiker i världens bästa musikkår inser jag att traditioner är viktiga. Veckorna före jul rullar Marinens Musikkår mil efter mil i södra Sverige för att rama in julavslutningar, gudstjänster och även ge konserter till kollegor i försvaret och till allmänheten. Var vi än dundrar in så fylls kyrkor, regementen och konserthus till brädden. Alla vill ha extra allt av julens melodier.

En ceremoni som ser exakt likadan ut varje år är när kåren besöker Karlsborg, då regementet i början av december högtidlighåller slaget vid Lund. På ett exakt klockslag inleds ceremonin som den gjort sedan lång tid tillbaka. Samma marscher och samma psalmer. I Karlsborg sjunger man ”Vår Gud är oss en väldig borg”. Psalmen som tillskrivs Martin Luther är från 1500-talet och ingår i koralboken ”Geistlicher Lieder”. Högtidligt och utan påklistrade krusiduller.

På min personliga favoritlista finns andra återkommande psalmer som Philipp Nicolais ”Var hälsad, sköna morgonstund”, en självklar ingrediens på den tidiga julottan. Självklart också ”Det är en ros utsprungen” som finns med på en av mina favoritjulskivor jag gärna dammar av i juletid, The Real Groups ”En riktig jul”. Med glimten i ögat har man på denna delikata skiva också lyckats fånga känslan som just nu infinner sig så här dagarna före: ”Klappar ska packas och lackas, mandlarna skållas och hackas, mattor och kuddar ska bykas, dukar och löpare strykas, frimärken måste vi slicka, julkorten måste vi skicka, gröten med nöten ska kokas, resan till mormor ska bokas”.

Julstress pratas det ofta om, liksom det årliga försäljningsrekordet i julhandeln. Nya viktiga julklappar kommer det alltid men de gamla julpsalmerna tycks vi aldrig tröttna på. De ger en trygg påminnelse om Guds godhet och omsorg och att det finns någon bortom julgranar och tomtebloss som vill oss väl. Glöm inte det, när det snart är dags att sjunka ner i soffan och ge julpsalmernas texter en ärlig chans.

God jul till alla!

/Peter Stolpestad (Blekinge Läns Tidning 20161221)