Krönika: Kan Blekinge lära av USA?

(2016)

Krönika: Kan Blekinge lära av USA?

Sommarens resa gick till USA. Den amerikanska kontinenten är intressant med sitt myller av olika kulturer och människor. Landet där borta är inte bara en ekonomisk stormakt utan också ett kulturellt smörgåsbord med extra allt. Det finns en inbyggd självsäkerhet i det amerikanska musikmaskineriet. USA har flera världsledande symfoniorkestrar, flera top nodge musikkårer, förstås grymma jazzmusiker och många goda musiker inom blues och rock and roll. Att börja rabbla upp dem en efter en går givetvis inte, i alla fall inte i en lagom lång sommarkrönika. Nedan presenterar jag tre olika favoriter från min personliga toppplista. Gemensamt för alla tre är att de har en outtröttlig drivkraft som vi skulle behöva lite av hemma i Blekinge.

New York Philharmonic är landets äldsta och kanske bästa orkester. Idag är man östkustens stolthet och skryter med sitt lag bestående av över hundra musiker som hämtas från jordens alla hörn. Giganter som Leonard Bernstein och Arturo Toscanini har genom åren stått på pulten som musikaliska ledare, så också Gustav Mahler i början av 1900-talet. Antalet skivor hemma hos oss med denna orkester är många.

The US Navy Band  sorterar tillsammans med många andra musikkårer i den amerikanska försvarsmakten. Orkestern består av högutbildade musiker som medverkar vid ceremonier och konserter, allt för att länka samman det amerikanska försvaret med samhället i övrigt. Kåren gör ett stort antal gratiskonserter för allmänheten och reser runt hela världen och spelar för landets soldater. The US Navy Band bildades 1925. Jag hade förmånen att besöka denna intressanta musikkår för ett antal år sedan. En kompetensutveckling värd namnet.

Toto har varit ett av de västkustbanden jag sedan tonåren återkommer till i mitt lyssnande. Musikerfamiljen Porcaro och gitarristen Steve Lukather har alla haft stor roll sedan starten i Los Angeles 1977. Bandet älskas av många men har också många kritiker. Somliga anser att Toto är för perfekt och tillrättalagt  – kan vara så, fast jag menar att det alltid är något speciellt att lyssna till musiker med ett naturligt flow med hjälp av avancerade ackordföljder och rytmiseringar. Ju bättre musiker, desto större upplevelse. Ungefär som att se Usain Bolt i OS, bäst när det gäller.

Oavsett vad vi tycker om vapenlagar och murar mot Mexico så konstaterar jag att amerikanarna är mästare på att leverera musik i alla dess former. Symfoniorkestrar, musikkårer, västkustpop och mycket mer. Efter hemkomsten till det sydöstra svenska hörnet så inser jag att det är bra borta men bäst hemma. Stormakten USA med sitt enorma musikutbud kan lära oss att ibland våga vara lite kaxiga och stolta.

Även Blekinge har numera ritat in sig på kartan över platser där det börjar erbjudas olika kulturella och musikaliska uttryck. Det är på tiden. Vi hoppas den trenden håller i sig hela året, trots att musikfestivaler och skärgårdsfester nu går i dvala för att snart komma tillbaka, nästa sommar.

/Peter Stolpestad (Blekinge Läns Tidning 20160817)