Krönika: Kontrasternas välsignelse

(juni 2014)

Krönika: Kontrasternas välsignelse

”Den blomstertid nu kommer, med lust och fägring stor”. Vad är det som gör att vi tycker om den sången? Är det tonarten, ackordföljden, melodin eller kanske bara en allmänt god känsla? ”Den sången har nåt speciellt”, säger vi ibland. Jag förstår vad vi menar när vi säger så men samtidigt undrar jag vad det speciella är när en symfoni eller en psalm har något speciellt.

Sånger som gärna sätter sina spår är nog inte så unika, rent kompositionsmässigt. Däremot förknippar vi dem med en händelse, en upplevelse eller kanske en ständigt återkommande skolavslutning, ”då gräs och gröda gror”. Äntligen göra vad vi vill. Bada, spela fotboll och åka på semester. Klart att en sång som sjungs i sådana förväntansfulla tider år efter år sätter sina spår och blir en sång vi tycker om, omgiven av glädje och välbehag. Bäddat för god känsla och hög igenkänningsfaktor.

Jag börjar mer och mer gilla texter med substans och som vill berätta något. Ordsvammel som känns som utfyllnad till en banal melodi blir jag mest trött på. Många av de stora tonsättarna använder ofta texten som musikalisk byggsten. Ett bibelord, en dikt eller ett genomtänkt statement har i många stora verk legat som grund till musiken. I skrivandets stund har vår mest älskade sommarpsalm ekat färdigt över hundratals skolgårdar och det efterlängtade sommarlovet breder ut sig och vi får ”den nåd besinna som räcker året om”.

I mitt musiklyssnande lockas jag av att ibland luta mig mot det jag känner igen, en enkel psalm för att något senare upptäcka något som är helt nytt och ovant. En dundrande symfoni i sjusextondelstakt eller ett pianosolo med många extrema ingredienser. Gång på gång slås jag av att det ovana ganska snabbt kan kännas som hemmaplan om jag lyssnar med intresse och nyfikenhet.

Jag tror på kontraster i musikintaget. Ungefär som maträtter, att våga upptäcka något nytt och inte bara äta samma slags frukost hela livet och på så vis missa en stor del goda smörgåsar med pålägg från olika delar av världen. Nej, en bra blandning av sommarpsalmer och moderna orkesterverk triggar igång idéerna och inspirationen. Det kanske hettar till i hörlurarna och vid frukostbordet men vad gör det.

”De fagra blomsterängar och åkerns ädla säd, de rika örtesängar och lundens gröna träd, de skola oss påminna Guds godhets rikedom, att vi den nåd besinna som räcker året om”. Textförfattaren och biskopen Israel Kolmodin fångar sommaren i denna älskade sommarpsalm. Kompositör okänd. Funkar oavsett. Skön sommar!

Peter Stolpestad (publicerad i Dagen 20140625)