Krönika: Mycket är bra – och mycket kan bli bättre

(2017)

”Giv mig ej glans, ej guld, ej prakt i signad juletid. Giv mig Guds ära, änglavakt och över jorden frid”. Nu haglar julsångerna. Under tiden vi smuttar på julglöggen försöker vi hinna med så många julkonserter det bara går. Runt omkring ställer kyrkokörer ståtligt upp sig och sjunger för full hals våra älskade sånger och här och där hörs också ett påtvingat ding-dongande för att vi skall hinna få ut så mycket julstämning som möjligt. Ganska snabbt tröttnar man på den påklistrade musiken i affärer och i köpcentrumens högtalare. Jag vill trots allt vara försiktig med att klaga eftersom det behövs mer jul än någonsin, alltså julens budskap om att en frälsare är född för att ge hopp och fred i en värld som mer än någonsin behöver en signad juletid. Vi hoppas alla att 2018 blir bättre än året som snart gått.

2017 var ganska dystert på många områden. Krig och hot om mer krig. Terror och vansinnesdåd och sexuella trakasserier som lägger sig som en våt disktrasa i min bransch. Med tanke på trakasserierna har vi orkesterchefer kallats till möten för att analysera vad som hänt. Analyser och handlingsplaner skall till men det viktiga för mig blir trots allt att vara ett så gott föredöme det bara går och se över det jag själv gör, och hur. Hur jag pratar, hur jag beter mig, vad jag skriver och säger. Att ha en krispärm i hyllan är bra men att leva som ett gott föredöme i vardagen är allt viktigare. Jag summerar året lite snabbt med att konstatera att det är mycket som kan bli betydligt bättre nästa år. Samtidigt gillar jag inte att grotta ner mig i det som är dåligt utan istället lyfta blicken och inse att vi har mycket att vara tacksamma för.

Just nu är jag mitt uppe i planering av kommande säsonger och avslutning av innevarande. Klockan har passerat åtta på kvällen och medarbetarna har gått hem för ett tag sedan. Lugnet har lagt sig på kontoret. Som länsmusikchef i Östergötland så summerar jag ett intensivt år som bjudit på musik för barn, unga, familjer och äldre. Våra musiker når dagligen ett stort antal människor samtidigt som jag planerar och bokar in spännande stjärnor för framtida konserter. Efter några månader på min nya post är det bara att erkänna, det blev så bra som jag hoppades på, och ytterligare lite bättre.

Nu i december kommer årslistorna, det vill säga årets bästa bok, bästa skiva med mera. Vilken är då den bästa julsången? Svaret kommer här. ”Julvisa” av Jean Sibelius. Det passar bra ett år då vi lite extra uppmärksammat Finland som självständig nation. Det är klart att jag är lite påverkad av att min mamma kommer från Kemi och att jag som barn vid flera tillfällen kuskat runt på bilsemester i de tusen sjöarnas land med familjen inproppad i pappas gamla SAAB V4. Julvisan från 1895 har en fantastisk text signerad Zacharias Topelius. ”Till hög, till låg, till rik, till arm, kom helga julefrid”.

En välsignad jul till alla!

/Peter Stolpestad (Blekinge Läns Tidning 20171220)

Publicerad i kategorin: Krönikor 2017