Krönika: Skapar Idol framtidens sångare?

(2016)

Nu är det idoltider på TV. Kväll efter kväll har folk offentligt sågats av en allsmäktig jury. Flertalet av de som dykt upp i rutan är det ganska synd om kan jag tycka eftersom många inte kan sjunga vare sig i duschen eller hemma i köket. De som floppar rejält gör att vi får mer förnedring. Juryns ”nej tack” ekar och rullgardinen dras ner med ett kraftigt ryck. Att inte kunna sjunga och istället waila sig fram på tonerna likt Bambi på hal is är inte ett bra framgångsrecept. Musikalisk skolning kräver tid, i alla fall om du vill bli bättre och fungera även efter en audition.

I Marinens Musikkår är vi inne i en period när vi anställer nya musiker. En ledig stol i orkestern brukar vara eftertraktad. Anställningsprocessen inleds med en provspelning som har vissa likheter med Idol fast utan förnedring. Våra blivande kolleger har som oftast en rejäl examen i bagaget och flera års erfarenhet av livet som musiker. Hos oss spelar alla upp inför en jury som sitter bakom en skärm och inte ser vem eller vilka som spelar. Vi lyssnar och bedömer så rättvist det går. Efter ett antal omgångar får vi till slut fram några vinnare som erbjuds att jobba hos oss en tid för att vi med gott samvete skall kunna anställa den som vi tror funkar bäst i laget.

Vitsen med Idol är inte att skapa framtidens musiker, hoppas jag. Nej, hela grejen verkar mer handla om att hitta någon som klarar av att bli känd och åka runt på sommarturnéer. Jag ser en uppenbar risk att framtidens sångare hellre tar en enkel genväg för att lära sig sjunga. En av anledningarna stavas Idol. Rampljuset och kändisskapet verkar locka den unga generationen.

För några veckor sedan repeterade vi tillsammans med Eric Ericsons Kammarkör. Det var en upplevelse som heter duga. Utan att överdriva så vill jag påstå att kören tillhör toppskiktet i världen. Svenska körer är välkända långt utanför vårt lands gränser och vår tradition med körsång har under lång tid gett resultat. Körlandet Sverige engagerar många vanliga människor från norr till söder och det svenska musikundret har bland annat våra körer och musikskolor att tacka. För att få behålla sin plats i Eric Ericsons Kammarkör måste man med viss regelbundenhet ställa upp i en provsjungning, det vill säga din plats i kören är inte för evigt utan efter några år måste du visa att du fortfarande håller måttet. Allt detta givetvis för att kören skall fortsätta vara bland världens bästa och för att nya förmågor står och väntar på en ledig plats.

Idol närmar sig final. Årets vinnare kommer så småningom koras och förhoppningsvis blir det någon som inte bara är tv-mässig utan också kan hålla tonen i fler än en låt. Att lära sig sjunga kräver uthållighet och noggrannhet, ungefär som att försöka bli möbelsnickare. Att lyckas i Idol blir lite mer som att sätta ihop en Ikeamöbel.

Jag måste ändå erkänna att det ibland är lite underhållande att följa detta älskade och hatade program.

/Peter Stolpestad (Blekinge Läns Tidning 20160921)