Krönika: Välj kulturen

(September 2014)

Krönika: Välj kulturen

Nu är det valtider i allra högsta grad. Våra politiker gör allt för att samla så många poäng som möjligt. Det gäller att gå ”all in” i tv-kanaler, radio och socia-la nätverk. Allra bäst är att synas tillsammans med vanliga människor och på strategiska platser. Är man skolpolitiker är det viktigt att ta några bilder tillsammans med en skolklass och om man driver försvarsfrågor så är det klockrent att posera bredvid ett fulladdat Jas-plan. Allt får ett kvitto på valnatten då rösterna räknas och vi får veta om det ivriga arbetet med att försöka bli populär har lyckats, det vill säga om rösterna gett en plats i fullmäktige eller kanske i riksdagen.

Jag tillhör den kategorin som gillar ekonomi i balans. Ordning och reda och en politik som stimulerar till jobb och välfärd. Dessutom har jag absolut inget emot att betala skatt för att på så vis använda min lilla tegelsten till vårt gemensamma byggande. Mitt bidrag till allas vår statskassa får gärna gå till lekparker, äldreboende, kollektivtrafik och skolor trots att jag inte direkt i nuläget använder allt av det. Jag hävdar också likt en dåres envishet att kultur och kreativa idéer är otroligt viktiga. Kanske egentligen livsnödvändiga, trots att det är ett område som lätt kommer i skymundan så här två veckor innan valet.

Inget land i världen är utan konst och kultur. Inget land i världen saknar musik och tavlor. Alla länder har någon form av kulturellt arv som man vårdar. Att bygga nytt innebär också att se i backspegeln och ta tillvara på det man ärvt. I varje land kommer det ständigt finnas konstnärer till och med om de skulle förbjudas. Människans behov av immateriella värden finns alltid.

Det svenska musikundret beror inte på att några begåvade musiker slumpartat ploppat upp likt svampar ur jorden. Nej, de svenska musikerna är en frukt av väl fungerande musikskolor och goda förebilder som gett inspiration. Musik och kreativitet går inte att mäta i staplar och diagram. Däremot ger det ett livgivande välmående. Välmående kostar och måste också få ta plats i budgeten.

Som yrkesmusiker inser jag att nya lokaler för kulturskolan, en ny satsning på konst i skolan eller ett nytt operahus ger signaleffekten att samhället bryr sig om och värdesätter konst, musik och kreativitet även när prislappen blir hög. Jag hoppas att de frågor som ger ett själsligt och andligt välbefinnande alltid ska prioriteras. Den stora massan, det som i valtider kallas för väljare, kommer alltid värdesätta konst och kultur, även efter valnatten.

/Peter Stolpestad (Publicerad i Dagen 20140903)