Krönika: Världens bästa orkester, behöver de en dirigent egentligen?

(JULI 2015)

”May the Force be with you!”

”Star Wars” får Peter Stolpestad att fundera på Berliner Philharmonikers nya dirigent.

Häromkvällen surfade jag runt på lite musiktrailers och hamnade kanske inte helt oväntat hos Berliner Philharmoniker. I ett av treminutersklippen fick jag ett smakprov på musiken ur filmen ”Star Wars”, komponerad av John Williams.

Jag drog upp volymen för att få lite reaktioner från mina tonårsbarn. ”Hör här” sa jag. ”Detta är världens bästa orkester förstår ni”. ”Coolt” utbrast grabbarna. ”Är det din dröm att jobba där?” frågade de mig. ”Absolut!” sa jag men insåg att när man nu närmar sig fyrtiofem så är det loppet kört. Fast drömma kan man ju hela livet.

För en tid sedan så utsåg Berlinorkestern en ny maestro, dirigenten Kirill Petrenko. ”Världens bästa orkester, behöver de en dirigent egentligen?” frågade en kompis mig för ett tag sedan. Svaret är ja, fast frågan är ändå rätt intressant.

Berliner Philharmoniker är ett lag på över hundra man och har funnits sedan 1882. Orkestern med enorm status har genom åren haft goda ledare. Dirigenten är den som leder repetitionsarbetet, entusiasmerar och också den som ser till att alla inte bara spelar rätt utan också med rätt karaktär, tolkning och med samma energi. Bra orkestrar spelar bra oavsett men steget till att spela top notch är ofta ett stort kliv. En bra dirigent kan bli den som lyckas få ensemblen ytterligare ett trappsteg uppåt. Levande musik skapas alltid i stunden och den som leder laget måste alltid vara bäst i klassen. En hockeymatch blir aldrig den andra lik, samma gäller konserter oavsett om det handlar om Beethovens femma, Mozarts Figaros bröllop eller musiken ur ”Star Wars”.

Att sträva efter jobb som orkestermusiker innebär år av slit och personligt hantverk. Förutom att du skall vara musikalisk så skall du orka lägga tid och energi på det du älskar men som också innebär risktagning och hård konkurrens. Den dagen jag bestämde mig för att syssla med musik som yrke så började en spännande vandring. Vandringen kan sammanfattas med ord som ”öva, konserter, söka utbildningar, spela upp, misslyckas, få applåder, älska att stå på scen, vara nervös, få in en fot i nytt sammanhang, söka jobb, epic fail, ny musik, examen, rutin” och till slut få ett fast jobb. Att jobba i en orkester är att vara en i laget. Klubbmärket symboliserar det du förhoppningsvis är stolt över.

Nu har man äntligen enats i orkestern i Berlin. Likt processen i det mest hemligstämplade påvevalet så har orkestermedlemmarna, som själva väljer sin ledare hittat den som skall leda den anrika orkestern in i framtiden. Wilhelm Furtwängler, Herbert von Karajan och den nu avgående Sir Simon Rattle är giganter som haft ledartröjan genom många år. År 2018 kliver Petrenko upp på pulten och har då det hetaste musikjobbet alla kategorier.

Dirigenten är den som inspirerar och skapar liv. Musik kräver olika uttryck och personlig prägel gör musiken levande. Grattis Berlin! Orkesterpåven är utsedd och vit rök syns nu lång väg.

/Peter Stolpestad (Blekinge Läns Tidning 20150718)