Krönika: Bo i Karlskrona, jobba i Linköping

(2017)

Några månader har gått på nya jobbet i Östergötland. Efter att ha kommit igång som länsmusikchef i rikets femte största stad inser jag att detta kommer att bli spännande.

Med tjugo års erfarenhet från Marinens Musikkår som musiker och med erfarenhet som facklig kämpe har jag nu klivit ur den marina uniformen och istället hoppat i mina civila kläder. För gott? Jag tror det. Nu trivs jag för fullt med ett nytt uppdrag där jag får vara talesperson för en kreativ och mångfacetterad arbetsplats, Östgötamusiken. I uppdraget ingår att vara lobbyist och företrädare för den skattefinansierade verksamheten som bevakas med skarpa ögon från regionens och kommunernas beslutsfattare. Efter några nedläggningshot med kniven på halsen i Karlskrona, där daglig kontakt med politiker var vardagsmat så känns det som hemmaplan att få odla goda relationer med politikerna i Östergötland och Linköping.

Östgötamusiken är en välpressad organisation. Musikerna delar sin tid i Östgöta Blåsarsymfoniker och i någon av de tre mindre ensemblerna, Östgötabandet, Crusellkvintetten och Östgöta Brasskvintett. Uppdraget handlar om att förse regionen med musik för alla åldrar som på ett år blir över 500 uppdrag. Det man aldrig får glömma i en musikorganisation är att betoningen skall ligga på musik och inte byråkrati. Lätt att säga men inte alltid självklart att leva upp till. Det är genom uttrycken med instrumenten i fokus och med en ständig nerv att förmedla som ger orkestrarna liv, oavsett om det handlar om Berlin, London, Karlskrona eller Linköping.

Säsongen som nu drar igång innehåller ett stort antal spännande konserter. Vi har döpt dem till Enigma, Finländska pinnar, Tangarte Trettondagsafton – La Traviata, Broman spelar Beethoven, Världens skapelse, Dubbelsymfonikerna – Mahler och Munktell. Dirigenter som Christoffer Nobin, Jonas Dominique, Giordano Bellincampi och Cathrine Winnes och fin fina solister som Tangarte, Olle Persson, MalleusIncus, Malin Broman och Beata Söderberg, för att bara nämna några, gästar oss.

Finns det likheter mellan en militärmusikkår i Karlskrona och en blåsensemble i Linköping? Ja, är det enkla svaret. Båda är relativt små organisationer där varje lagspelare har stor delaktighet. Militärmusiken i Karlskrona startade sina dagar runt år 1680 och Östgötamusikens rötter räknar vi till 1500-talet, då de första militärmusikerna anställdes i Linköping. Under den tiden var militärmusikerna vid Första och Andra Livgrenadjärregementena under Bernhard Crusells ledning det givna inslaget i Linköpings offentliga musikliv. Karlskrona och Linköping är måna om sina traditioner men är också med och utvecklar den moderna blåsmusiken på olika sätt och med olika uppdragsgivare. Båda dessa anrika orkestrar har välutbildade musiker och statusen och uppdragen utvecklas i hög hastighet.

Karlskrona är en fantastisk plats på jorden att bo på och Linköping med sitt myller av människor och med ett rikt kulturliv är en bra stad att jobba i.

/Peter Stolpestad (Blekinge Läns Tidning 20170816)

Publicerad i kategorin: Krönikor 2017