Lars Roos – Som din dag

Talking Music (2010)

Lars Roos – Som din dag

I cirka sextio år har Lars Roos verkat som pianist. Som din dag är en skiva med traditionella psalmer och sånger och kan sägas sammanfattar mycket att Lars Roos musikaliska bana som inleddes vid 4-års ålder i Betania-kapellet i Kvarnsveden. Roos fick förmånen att studera piano på anrika Juliard School of Music i New York efter att blivit uppmärksammad av den store dirigenten Herbert Blomstedt. Under många år jobbade Roos i stora orkestersammanhang bland annat med Simon Rattle och Esa-Pekka Salonen och har också under lång tid anlitats som ackompanjatör för bland annat Birgit Nilsson och Håkan Hagegård. Med dessa erfarenheter i åtanke så är det inte utan att man fascineras av Lars relation till sånger som Gyllne morgon, Barnatro och Blott en dag. Roos fångar enkelheten i dessa melodier och blandar piano med diverse stråk- och harpklanger. Nu när den store pianisten är bosatt i Los Angeles så finns med all sannolikhet en viss mått av hemlängtan och nostalgi med i hans musikaliska uttryck när han tar sig an psalmerna. Lars Roos har medverkat på mer än sextio skivor och Som din dag kan nog sägas vara en hyllning till våra folkkäraste sånger. Skivan innehåller arton spår som i stort sett har samma karaktär och är fina att använda för avkoppling och stillsamhet. Våra gamla läsarsånger uppmärksammas med denna skiva och Lars Roos får oss att förstå att dessa sånger är ett arv som är viktigt att bevara. Ord i all ära men många gånger så räcker det med musik utan ord, avkopplingen kan då få betydligt större effekt. Vi vill ofta få mycket sagt och det lyckas Lars Roos med med hälp av sitt piano.

/Peter Stolpestad (publicerad i Världen idag 20101101)

Publicerad i kategorin: Recensioner 2010