Stig Andersson – Vägmärken

Träslottet (2012)

Stig Andersson – Vägmärken

Stig Andersson, tonsättare, pianist och körledare från Stockholm har nu gjort det många andra drömmer om. En svit vid namn ”Vägmärken”, som bygger på Dag Hammarskjölds dagboksanteckningar med samma namn. 1963 utkom Vägmärken med dunder och brak. Den då unge musikstudenten Stig Andersson började fascinerat bläddra i boken mellan musikstudierna på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Andersson levde med boken under armen vilket så småningom ledde till att han började sätta toner till Hammarskjölds texter och den 18 september 2011, på dagen femtio år efter Hammarskjölds bortgång uruppförde Stig Andersson och hans egen kör från Aspnäskyrkan det mest omfattande verket kören tagit sig an. Vägmärken blev så klart namnet på sviten för recitation, soli, kör och kammarensemble och den bejublade premiärkonserten dirigerades av Christoffer Holgersson och blev starten på körens spännande musikresa. Stig Anderssons dröm blev verklighet och den har nu också dokumenterats på skiva. Vägmärken innehåller femton satser där Stig Andersson på ett mycket fyndigt sätt lyfter, förstärker och sätter färg på Hammarskjölds texter. Aspnäskyrkans kör från Järfälla presenterar sex solister och tre recitatörer som tillsammans med träblås, stråk, piano och slagverk verkligen hittar ett fint samspel under ledning av Per-Henric Holgersson. Stig Anderssons kärlek till jazz och blues hörs tydligt och hans lekfulla uppfinningsrikedom med de olika instrumentgruppernas klanger gör Vägmärken till ett unikt projekt. Det tillhör ovanligheterna att inom nutidens frikyrka få höra musik för kammarensemble och kör. Vad sägs om engelskt horn, cello och slagverk i en delikat blandning? Att Stig Andersson lyckats få sin dröm genomförd beror delvis på hans iver men mest på hans sällsynta förmåga att komponera och entusiasmera på ett professionellt sätt.

/Peter Stolpestad (publicerad i Dagen 20121024)

Publicerad i kategorin: Recensioner 2012